Saturday, February 27, 2010

- A.I.N - SELAMAT HARI JADI

Sebenarnya semenjak semalam aku asyik teringatkan adikku yang sorang nie,..semalam hari jadi ain,..makin bertambah umur,..makin banyak pengalaman yang semestinya ain dah lalui...tapi sebagai kakak,..aku masih tertanya- tanya dimana letak nya aku di hati ain?. sebagai kakak?..sebagai insan yang berkongsi suka, duka dan gembira ain?...gagal kah aku?..gagal sebagai seorang kakak?..gagal sebagai insan yang sewajarnya menjadi antara insan penting dalam hidup ain?..kenapa Allah tu kurniakan hanya seorang adik lelaki dan seorang adik perempuan pada ku?..kenapa tidak 3,4,5,6,.....kenapa hanya 2?.SUPAYA..aku dapat membahagikan kasih sayang ku SELAYAK ..dan SEBANYAKnya hanya kepada 2 orang adik,..agar mereka mendapat lebih kasih dan sayang ku .

Sukarkah bagi ain mengetahui dan memahami bahawa aku kakak nya,...kakak yang sangat-sangat mengambil berat akan dirinya,...selalu diusik kesedihan dan kebimbangan ku sebagai kakak kepadanya?..sejak semalam aku tak dapat nak call ain,..tak dapat wish birthday untuk ain,..tak dapat berkongsi hari yang sepatutnya meninggalkan kenangan manis bagi ain (dapat wish call dari alongnya yang jauh,..tanya ingatan dan sayang ku pada ain)...dan hari nie kotak kepalaku hanya memikirkan ain,..ain,..ain,...tahu kah ain hakikat itu..? sepatutnya hari nie aku lebih tertumpu pada exam yang bakal aku duduki malam karang,..tapi mata ku di bait-baik ayat tulisan buku,..hakikatnya fikiran ku,..perasaan ku,..pada ain,..memikirkan ain,..ain,..ain,..

Hari-hari kecil kami,..kami banyak berkongsi,..berkongsi segalanya,..masih aku ingat saat aku jatuh basikal,..kerana takut dimarahkan mama,..balik je ke rumah,..terus aku masuk bilik air,..menahan sakit dan menangis dalam bilik air,..ain datang masuk ke bilik air dengan sebotol minyak,..dan menyapu pada luka kaki ku,...sempat ku bisikkan pada ain "AIN ,...JANGAN BAGI TAHU MAMA TAU"...walaupun akhirnya mama tahu,..

Mungkin jarak yang memisahkan kami,..aku akui meningkat hari-hari dewasa  kami semakin jauh,..terpisah kerana jarak,..ain bersekolah asrama semenjak tingkatan 3,..terus ke teknik balik pulau,..dan seterusnya uitm melaka,..tapi adakah jarak ini menjarakan hati kami?..

Mana adik ku yang dulu?..ain yang dulu,..yang dapat aku rasakan kasih sayang nya,..? kasih sayang seorang adik?..mana ain yang dulu aku kenali,..sangat cerewet,..sangat manja,..sangat memahami ku?..telah berulang kali aku berpesan,.."AIN,..AIN MASIH ADA ALONG,..ALONG KAKAK AIN,..JANGAN BAGI ALONG SUSAH HATI"...tapi adakah kata-kata ku hanya sekadar sepinggir lalu ke cuping telinga ain,...tidak langsung meninggalkan kesan di hati,..tidak langsung melekat di kepala ain?.. Kalau lah ain tahu,.yang tika dan saat ini air mata ku mengalir selajunya jari-jariku yang menaip setiap bait ayat yang sedang ku taip,..untuk blog ku ini?..

Walau apa pun,..aku tetap kak longnya,..satu-satunya kak long nya,..yang SANGAT-SANGAT MENYAYANGI dan MENGAMBIL BERAT akan dirinya,...tanpa mengira jarak atau waktu,...untuk ain; kak long DOAKAN yang TERBAIK untuk AIN,..MOGA PANJANG UMUR,..BAHAGIA dan SENTIASA diLINDUNGI NYA...SELAMAT HARI JADI,...


ain 26 tahun yang lepas



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.